Veelgestelde vragen

Misschien heb je nog vragen die je vooralsnog niet beantwoord hebt gekregen. Kijk eens of je vraag en het antwoord onder de veelgestelde vragen staat. Wanneer dit niet het geval is, kun je altijd contact met ons opnemen.

Veelgestelde vragen

AED-beheerder

Kan elke AED aangemeld worden bij HartslagNu?

Nee, jammer genoeg kan dit niet. Het is belangrijk dat de opgegeven AED altijd aanwezig is op een vaste plek waar onze burgerhulpverleners op ieder moment bij kunnen. Daarom kunnen AED's die in een auto of binnen in huis liggen, niet aangemeld worden.

Je kunt jezelf wel aanmelden als burgerhulpverlener, wanneer je in het bezit bent van een AED en deze in je auto of huis hebt liggen. Je kunt je eigen AED natuurlijk altijd meenemen bij een oproep. Ook is het mogelijk om je AED thuis in een buitenkast te hangen, zodat deze wel beschikbaar is. Je kunt je AED dan registreren in ons netwerk.

Meld mijn AED aan

Wat wordt er van mij als AED-beheerder verwacht?

Wij vragen je het liefst een keer per maand te kijken of de AED en de kast nog goed werken. Ook vragen wij om de kast schoon en netjes te houden.

Wanneer jouw AED bij een alarmering wordt opgeroepen, dan ontvang je een sms-bericht waarin je verzocht wordt om te controleren of de AED daadwerkelijk gebruikt is. Is dit het geval, dan vragen wij je dit te melden bij de eigenaar of bij ons.

Waar vind ik de AED-locaties in mijn omgeving?

Wanneer je inlogt op Mijn HartslagNu, klik je links in het menu op 'mijn omgeving'. Hier staan de aangemelde AED's in jouw buurt. In de app van HartslagNu kun je links in het menu klikken op 'AED's in de buurt.

Mijn AED is niet goed doorgekomen in het systeem, hoe kan ik deze aanmelden?

Goed om te horen dat je de AED beschikbaar wilt stellen voor de burgerhulpverleners. Om de AED aan te melden vragen we je een account aan te maken bij HartslagNu.

Als je geen scholingsgegevens in dit account invult, word je niet opgeroepen voor reanimatiemeldingen. Je krijgt dan enkel de rol als AED-beheerder. Dit houdt in dat je een SMS ontvangt wanneer de AED is meegenomen in de alarmering van HartslagNu met de vraag of je de AED wilt controleren. Als je een account hebt aangemaakt, dan kun je inloggen via de volgende link om rechtstreeks de AED aan te melden:

Word ik ook opgeroepen voor reanimatiemeldingen?

Alleen wanneer je je scholingsgegevens invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit in te vullen. We zien je rol als AED-beheerder ook als vrijwillig, vandaar dat we de term ‘vrijwilliger’ ook voor jou gebruiken. 

Moet ik mijn persoonsgegevens invullen bij het registreren van een nieuwe AED?

Bij het registeren van een AED vragen we je om je aan te melden als AED-beheerder. Hiervoor hebben we enkele persoonsgegevens van jou nodig. Wanneer je AED mee gealarmeerd is sturen we je namelijk een SMS en e-mail met de vraag of je de AED wilt controleren. Je kunt de AED controleren en indien nodig in orde stellen.

Ik word naar een AED op behoorlijke afstand gestuurd, terwijl dichterbij ook een AED hangt. Klopt dat wel?

Dit kan kloppen. Er worden altijd meerdere burgerhulpverleners opgeroepen, waarvan de dichtstbijzijnde burgerhulpverleners rechtstreeks naar de reanimatie worden gestuurd. De andere burgerhulpverleners worden gevraagd eerst aangemelde AED’s in de omgeving op te halen. We roepen altijd meerdere AED's op, omdat het altijd mogelijk is dat er eentje niet werkt. Het kan zijn dat een andere burgerhulpverlener de AED die het dichtst bij jou hangt al heeft moeten ophalen. De AED die als eerste ter plaatse is, wordt gebruikt.

Alarmering

Wat moet je doen als je als burgerhulpverlener een melding krijgt van een reanimatie bij een ziekenhuis of zorginstelling?

Behandel zo’n oproep als alle andere. Er kan bijvoorbeeld onvoldoende (gekwalificeerd) personeel aanwezig zijn. Dan is extra ondersteuning noodzakelijk. Of een incident kan op het buitenterrein hebben plaatsgevonden, terwijl de zorgmedewerkers niet bij hun patiënten weg kunnen. Blijkt ter plaatse dat jouw hulp niet nodig is omdat de patiënt alle nodige hulp al krijgt? Dan vragen we je om gelijk weer te vertrekken.

Wat is het telefoonnummer van de alarmering?

De reanimatiemeldingen via de SMS worden altijd gestuurd vanaf het telefoonnummer: 0642500512. Het is slim om dit telefoonnummer op te slaan met een afwijkend signaal. Zo mis je nooit een reanimatiemelding. Je kunt dit doen door het telefoonnummer als contactpersoon op te slaan en binnen de instellingen van dit contactpersoon een andere ringtone te kiezen.

Ik hoor dat lopen of fietsen de voorkeur heeft om naar een oproep te gaan. Klopt dat?

Dat klopt. Lopen of fietsen is vrijwel altijd de veiligste en snelste manier van verplaatsen. Soms kun je niet met een auto op de plek komen of staan geparkeerde auto's de hulpdiensten in de weg. Mocht je wél een keer met de auto gaan, behoud dan je rust en houd je aan de verkeersregels.

Ik wil op meerdere telefoonnummers bereikbaar zijn

In je profiel kun je bij je huidige telefoonnummer extra telefoonnummers toevoegen. Dit kan je doen bij ‘Mijn profiel’ in de app op Mijn HartslagNu. We adviseren je om enkel 06-nummers in te vullen, omdat de standaard alarmering via de SMS gaat.

Ik kan het adres niet vinden of de AED-kast niet open krijgen. Mag ik dan 112 bellen?

Liever niet. De medewerkers van de centrale kennen de pincode van de AED-kast niet. Daarnaast hebben zij niet de mogelijkheid om je de weg te wijzen. Zij moeten zoveel mogelijk bereikbaar blijven voor alarmmeldingen.

Ik ben tijdelijk niet beschikbaar. Wat moet ik doen?

Wanneer je niet opgeroepen kunt of wilt worden, stel dan je app in op 'niet storen'. Om geen sms-berichten te ontvangen, pas je dit aan in je profiel op Mijn HartslagNu. Wanneer je weer terug bent, zet je alle instellingen weer terug.

Waarom moet ik bij een oproep aangeven of ik naar het slachtoffer ga?

Bij iedere oproep worden meerdere burgerhulpverleners opgeroepen. Het is namelijk altijd mogelijk dat mensen niet ter plaatse kunnen gaan. Om toch ervoor te zorgen dat er voldoende hulp op de bestemming komt, worden er meerdere burgerhulpverleners opgeroepen.

Doordat het bericht beantwoord moet worden, houdt het systeem automatisch bij hoeveel mensen op de oproep reageren. Wanneer er voldoende burgerhulpverleners ter plaatse gaan, dan ontvangen de andere mensen een bericht dat zij niet meer hoeven te gaan. Zo voorkomen wij dat er teveel burgerhulpverleners op het reanimatieadres komen.

Daarnaast wordt door het beantwoorden van de oproep voor ons helder wie er aanwezig waren. Zo kunnen wij de juiste mensen benaderen voor eventuele nazorg.

Wat moet ik doen wanneer ik een oproep krijg om te gaan reanimeren, maar ter plaatse geeft de familie aan dit niet te willen?

Je mag als burgerhulpverlener altijd reanimeren. Eventuele vragen of opmerkingen kunnen de familieleden kwijt bij de professionele hulpverleners. Besluiten om op grond van een wilsverklaring te stoppen met reanimeren mogen allen worden genomen door professionele hulpverleners.

Hoe zit het met een niet-reanimeren verklaring?

Mensen die niet gereanimeerd willen worden, kunnen een niet-reanimeren verklaring opstellen. Een gangbare vorm is een verklaring op papier of een niet-reanimeren penning (halsketting) van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE). Maar andere vormen moeten ook worden gerespecteerd, zoals een tatoeage met deze boodschap.

Ben ik verplicht om te reageren op een oproep?

Word je opgeroepen via de app, dan krijg je twee knoppen te zien: [ik ga] en [ik ga niet]. Wij verzoeken je op een van deze twee te drukken. Druk je op [ik ga], dan krijg je meer informatie over de locatie en de route naar het incident. Zo kan het systeem van HartslagNu zien of er niet teveel burgerhulpverleners naar een incident toegaan. We kunnen dan indien dit nodig is, een annuleringsbericht uitsturen.

Krijg je een melding via sms dan hoef je alleen te reageren als je gaat. Je kunt de sms beantwoorden met ‘ja’ of een willekeurige letter. Ga je niet, doe dan niks.

Algemeen

Zijn er kosten aan verbonden?

Nee, er worden geen kosten berekend voor je inschrijving als burgerhulpverlener of voor het aanmelden van jouw AED.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Bij het inlogscherm naar Mijn HartslagNu klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Je kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken. Als je hier klikt, kom je er direct.

Ben ik als burgerhulpverlener verzekerd?

Als burgerhulpverlener ben je verzekerd via de gemeentelijke collectieve vrijwilligersverzekering.

Hoe weet ik welke AED’s in mijn buurt zijn?

Je kunt in de nieuwe HartslagNu app naar ‘AED’s in de buurt’. Hier zie je de AED’s van je huidige omgeving, je thuisadres en werkadres. Als je op een AED klikt, zie je de omschrijving van de AED. Voor AED’s binnen een straal (hemelsbreed) van 500 meter vanaf de melding word je opgeroepen. Het is dus slim om je alvast voor te bereiden op waar de AED’s bij jou in de omgeving hangen!

Wat is HartslagNu?

HartslagNu is een landelijk platform waar mensen geregistreerd staan, die kunnen en willen reanimeren wanneer dit nodig is. Deze mensen worden onze burgerhulpverleners genoemd. Bij een (mogelijke) reanimatie worden burgerhulpverleners opgeroepen om naar het slachtoffer te gaan en te gaan reanimeren totdat de professionele hulpverlener er is. De oproep om te gaan reanimeren vindt automatisch per sms of app plaats.

HartslagNu heeft als wens om in heel Nederland een 6-minutenzone te realiseren. Het platform is ontstaan vanuit een samenwerking met HartslagNu, HartveiligWonen, de Hartstichting, het Rode Kruis, GGD GHOR en Ambulancezorg Nederland.

Krijg ik betaald?

Het verlenen van hulp bij een (mogelijke) reanimatie is vrijwillige burgerhulpverlening. Je ontvangt geen geldelijke vergoeding. Wel leert de ervaring dat betrokkenen, omstanders, familieleden, mensen die het overleefd hebben, en ook nabestaanden vaak heel erg dankbaar zijn voor jouw inzet.

Hoe schrijf ik mij weer uit?

Je kunt zowel in de app als in je profiel op Mijn HartslagNu jezelf uitschrijven.

HartslagNu app

Kan ik een testmelding doen voor de app?

Als je inlogt op Mijn HartslagNu en dan het volgende doet, kun je een testmelding doen:

- log in op Mijn HartslagNu
- ga naar app (op links in het menu)
- ga naar push notificatie instellingen (onder app)
- klik bij gekoppelde apparaten (rechts) op het gekoppelde apparaat
- klik op test push notification (groene button)
- je ontvangt een testbericht!

Zorg ervoor dat het geluid van je telefoon aanstaat, wij kunnen namelijk niet de telefooninstellingen overrulen van je apparaat.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Als je uitlogt uit de app, kom je op het inlogscherm. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Als je het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat invult, ontvang je per e-mail een link om je wachtwoord te resetten. 

Ik krijg de melding “Je locatie kan niet worden bepaald”

Om vrijwilligers te kunnen alarmeren, moet de app op de achtergrond open staan. Als je deze 'wegveegt', kunnen we jou niet alarmeren. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat je toestel zich 36 uur op dezelfde locatie bevindt. Als je de app opnieuw opent, wordt de locatie ververst en werkt de app gewoon weer. Voor de Samsung-gebruikers is het van belang dat de app-optimalisatie uitstaat, deze kun je uitzetten in de instellingen van het toestel. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Ik ontvang de melding zonder geluid

Helaas mogen we de persoonlijke telefooninstellingen van jouw toestel niet overrulen, zoals het volume. Bij veel toestellen is het mogelijk om in de instellingen van de telefoon bij “apps/applicatiebeheer” de app HartslagNu prioriteit te geven bij de meldingen. Je kunt dit doen via: instellingen > applicatiebeheer (of apps) > Zoek HartslagNu > meldingen > prioriteit aanvinken. We adviseren je om dit aan te passen of om anders het geluid aan te zetten van het toestel.

Ik krijg de melding dat er geen netwerkverbinding is

Om deze melding te verhelpen is het nodig dat je een een nieuw wachtwoord aanmaakt. Als je uitlogt uit de app, kom je op het inlogscherm. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Als je het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat invult, ontvangt je per e-mail een link om je wachtwoord te resetten.

Ik krijg de melding ‘Je hebt de HartslagNu app uitgeschakeld’ 

Om je locatie te kunnen bepalen is het van belang dat de app op de achtergrond actief blijf staan. Wanneer je de home button ingedrukt houdt en daar de app weghaalt, zullen we jouw locatie niet meer kunnen ophalen. Om deze reden kun je de melding ‘De app is niet meer actief op je achtergrond’ krijgen. Wanneer je de HartslagNu app opent, zal de locatie weer bepaalt worden en kun je de melding weer sluiten.

Ik ontvang geen melding via de app (Apple)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Daarnaast is het van belang dat je de meldingsstijl hebt staan op Meldingen (i.p.v. Stroken of Geen). Dit kun je aanpassen in de instellingen van het toestel via:

- ga naar de (algemene) instellingen van je telefoon en klik op Berichtgeving
- scroll naar beneden en klik op de HartslagNu app
- zorg ervoor dat je bij meldingen ‘Blijvend’ selecteert
- veeg de HartslagNu app niet weg via de Home button! Zorg ervoor dat je app op de achtergrond draait om opgeroepen te worden.

 Bekijk hier de afbeelding

Hoe stel ik de app goed in?

Stel je app als volgt in om gealarmeerd te kunnen worden:

- vul je profiel volledig in
- zet de GPS-functie van je telefoon aan
- laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen (lees hier hoe je dit doet)
- even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Alarmeert de app door niet-storen heen?

We kunnen helaas jouw persoonlijke telefooninstellingen, zoals volume, niet overrulen. Daarom vragen we je om het telefoonnummer, waar de meldingen vanaf gestuurd worden, op te slaan met een afwijkende ringtone: 0642500512. Voor de nieuwe HartslagNu app adviseren we ook om het geluid aan te zetten, zodat de melding goed door komt. Bij sommige Android toestellen kun je in de instellingen van de telefoon bij ‘applicatiebeheer’ de app prioriteit geven. 

Welke route ontvang ik via de app?

Dit hangt er vanaf met welk vervoersmiddel je gaat. Bij ieder vervoersmiddel kiest de app de snelstse weg.

Na een oproep

Hoe zit het met nazorg?

Mocht je na een reanimatie behoefte hebben om met iemand te praten, dan kunnen we ons dat zeker voorstellen. In de vragenlijst vragen we daarom altijd of je behoefte hebt aan nazorg. Meer informatie hierover vind je op onze pagina Nazorg.

Moet ik de vragenlijst na een melding invullen als ik niet ter plaatse ga?

We willen je graag vragen altijd de vragenlijst in te vullen, ook al ben je niet ter plaatse gegaan. We zijn benieuwd naar de redenen waarom een burgerhulpverlener niet ter plaatse gaat. Op deze manier kunnen we namelijk ons systeem blijven verbeteren. Daarnaast kun je in de vragenlijst aangeven of je nazorg wenst te krijgen, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Daarom geven we je de mogelijkheid om tot 48 uur na de melding de vragenlijst kan invullen. Daarna sluiten de vragenlijsten, zodat de support afdeling deze in behandeling kan nemen.

Wat moet ik als burgerhulpverlener doen met de AED na een reanimatiemelding?

Als je een oproep had gehad om de AED op te halen en dan naar het slachtoffer te gaan, vragen we je na jouw inzet de AED weer terug te brengen waar je hem hebt opgehaald. Als de AED daadwerkelijk is ingezet, kun je dit het beste even doorgeven aan HartslagNu, via een e-mail, de vragenlijst of telefonisch. De afdeling support neemt dan zo snel mogelijk contact op met de AED-beheerder. Als de AED niet is gebruikt, dan mag je de AED terug plaatsen en hoef je verder geen actie te ondernemen. De AED-beheerder ontvangt na een melding altijd bericht van ons, zij zijn verantwoordelijk voor het controleren van de AED.

Wat doe ik als professionals de reanimatie hebben overgenomen?

Het is dan niet nodig om langer op de plek te blijven. Om de professionals alle ruimte te geven, vragen wij je om te vertrekken.
Wanneer je nog even wilt praten of stoom wil afblazen, zijn er vaak in de buurt wel politieagenten of professionele hulpverleners waar je even mee kunt praten.

Kan ik ook nog later nazorg krijgen?

Zeker. Je kiest zelf of en wanneer je nazorg krijgt. Niet iedereen wil dit direct na een reanimatie, soms spelen gevoelens na een tijdje op. Na een reanimatie ontvang je sowieso een vragenlijst. Wij nemen contact met je op, wanneer uit je antwoorden blijkt dat dit nodig is. Het is ook mogelijk dat je zelf contact opneemt met je huisarts of slachtofferhulp. Merk je pas later op dat je graag nog nazorg wilt ontvangen, dan kun je alsnog contact met ons, je huisarts of slachtofferhulp contact opnemen.

Word ik op de hoogte gehouden van de toestand van het slachtoffer?

HartslagNu mag je helaas niet op de hoogte brengen van de toestand van het slachtoffer. Dit heeft te maken met de privacy van de patiënt.

Je kunt natuurlijk altijd een briefje door de brievenbus van het betreffende adres doen, waarop je aangeeft graag geïnformeerd te willen worden. Het is aan familie, overlevenden en/of nabestaanden zelf om te besluiten of zij daadwerkelijk informatie verstrekken aan je of niet.

Samenvoeging HartslagNu en HartveiligWonen

Hoe worden alle betrokkenen op de hoogte gehouden van alle veranderingen?

Alle burgerhulpverleners, AED-beheerders en andere betrokkenen worden de komende maanden actief geïnformeerd. In eerste instantie gebeurd dit vanuit de eigen organisaties (HartslagNu en HartveiligWonen). Vervolgens komt er een moment dat er vanuit de nieuwe stichting wordt gecommuniceerd. De communicatiekanalen die nu door de betrokken organisaties worden gebruikt, worden de komende tijd ook ingezet. Hierbij krijgen wij steun van onze partners Rode Kruis en de Hartstichting.

Waarom wordt de techniek van HartveiligWonen gebruikt?

HartslagNu en HartveiligWonen hebben beide alarmeringssystemen uitgebreid bekeken. De sterke punten van beide systemen worden samengevoegd. Voor de techniek is het systeem van HartveiligWonen het meest geavanceerd. Straks verloopt de alarmering in heel Nederland op deze manier.

Ik heb contractuele afspraken met HartslagNu en HartveiligWonen. Welke actie moet ik ondernemen?

Gemeenten, veiligheidsregio’s en lokale AED-stichtingen houden voorlopig de contractuele verplichtingen met de huidige aanbieders; HartveiligWonen en HartslagNu. Onze partners worden over de voortgang van de samenvoeging op de hoogte gehouden en wat deze samenvoeging betekent. Ons doel is om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen te hebben afgerond en onder één systeem verder te gaan.

Waarom wordt de naam van de nieuwe stichting HartslagNu?

HartslagNu heeft landelijke de grootste naamsbekendheid. Dit komt omdat zij in 17 van de 25 ambulanceregio’s werkt. HartveiligWonen werkt in de overige 8 regio’s. Het is daarmee logischer dat de naam HartslagNu in gebruik blijft. Overigens, de techniek van HartveiligWonen gaat straks wel in het hele land gebruikt worden. Deze is namelijk het meest geavanceerd.

Kan ik straks met dezelfde gegevens inloggen op mijn dashboard?

Wanneer je nu bij HartslagWonen staat geregistreerd, log je straks met dezelfde gegevens in. Sta je nu bij HartslagNu in geschreven, dan ontvang je tijdig instructies hoe je straks in kunt loggen. Deze instructie wordt beschikbaar gesteld, wanneer een preciezer tijdstip van de overgang naar één systeem bekend is. De instructie helpt je straks om zo makkelijk mogelijk je opnieuw aan te melden en de nieuwe app te downloaden.

Waarom moet er een nieuwe stichting komen?

Om de onafhankelijkheid van deze vorm van burgerhulpverlening te waarborgen. Het is verwarrend wanneer er meerdere organisaties zijn, die allen dezelfde doelen nastreven. Door één stichting op te richten is het mogelijk om één taakomschrijving te hanteren, centraal de reanimatie- en AED-hulpverlening te borgen, de hulpverlening overal op dezelfde manier te organiseren en duurzaam in onze samenleving te verankeren.

Ik word nu in mijn eigen buurt opgeroepen. Hoe is dat straks met één landelijk systeem?

Wanneer je dit wilt, kun je straks in heel Nederland opgeroepen worden. Bij gebruik van de app roept het systeem geregistreerde burgerhulpverleners op, gebaseerd op de actuele locatie. Omdat er een routekaart naar de plek van het slachtoffer en/of de dichtstbijzijnde AED-locatie in de app verschijnt wanneer je gaat, is de locatie gemakkelijk te vinden. Ook wanneer je niet bekend bent in de buurt waar je op dat moment bent.

Alarmering via sms blijft ook gewoon mogelijk. Dan zal je alleen in de buurt van je woon-, of werkadres opgeroepen worden. Daarnaast zijn er voor de huidige burgerhulpverleners van HartslagNu twee nieuwe alarmeringsmanieren: via een pager en via telefoon (je wordt gebeld) + sms. Deze laatste manier van alarmeren is ook nieuw voor de huidige vrijwilligers van HartveiligWonen.

Welke partijen participeren in de nieuwe stichting?

HartslagNu en HartveiligWonen vouwen de handen ineen. De techniek van HartveiligWonen wordt gebruikt, de naam van HartslagNu wordt voortgezet. De samenvoeging van deze twee systemen wordt ondersteund door de Hartstichting, het Rode Kruis, GGD GHOR Nederland en Ambulancezorg Nederland.

Per wanneer word ik gealarmeerd vanuit het nieuwe systeem?

Wanneer het exact zo ver is, daarover word je nog geïnformeerd. Ons doel is om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen te hebben afgerond en onder één systeem verder te gaan. Via digitale nieuwsbrieven word je van de ontwikkelingen op de hoogte gehouden. Houd deze dus in goed in de gaten.

Waarom gaan we naar één alarmeringssyteem voor reanimatie- en AED-hulpverlening?

Door deze samenwerking borgen we de reanimatie- en AED burgerhulpverlening centraal, is het mogelijk om deze vorm van hulpverlening eenduidig te organiseren en verduurzamen we burgerhulpverlening krachtiger in de samenleving. Het komt de hulpverlening ten goede en de inzetmogelijkheden van de burgerhulpverleners worden vergroot. Hierdoor stijgen de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand.

Training & Certificaten

Ik heb onlangs de herhalingstraining succesvol gevolgd. Toch krijg ik nu een melding dat mijn certificaat verloopt. Hoe kan dat?

Heb je in je account de datum van jouw laatste training bijgewerkt? Het systeem informeert namelijk automatisch wanneer de geldigheid van het certificaat verloopt. Dit is een handig signaal wanneer je nog een herhalingscursus moet volgen.

Het bijwerken van de datum van jouw laatste training moet je zelf doen. Dit doe je door in te loggen op Mijn HartslagNu en vervolgens naar 'mijn profiel' te gaan. Bij 'certificaat' kun je de gegevens wijzigingen, zodat de scholing weer geldig is.

Wordt mijn reanimatiecursus vergoed?

Een reanimatiecursus wordt door ons niet vergoed. Veel zorgverzekeraars verstrekken een vergoeding voor deze cursus. Een reanimatiecursus valt onder de preventieve zorg. Kijk eens op de website van je zorgverzekeraar, informeer eens bij je gemeente, de lokale EHBO-organisatie of afdeling Rode Kruis in jouw buurt.

Is het verplicht om het certificaatnummer in te vullen?

Nee. Het certificaatnummer wordt niet bij iedere cursus/opleiding verstrekt, dus daarom is het geen verplicht veld om in te vullen.