Veelgestelde vragen

Misschien heb je nog vragen die je vooralsnog niet beantwoord hebt gekregen. Kijk eens of je vraag en het antwoord onder de veelgestelde vragen staat. Wanneer dit niet het geval is, kun je altijd contact met ons opnemen.

De samenvoeging

Ik ben burgerhulpverlener bij beide systemen

Ik ben bij beide systemen aangemeld, wat nu?

De inloggegevens die je bij HartveiligWonen hebt aangemaakt blijven geldig en zijn leidend bij de samenvoeging van beide systemen. Jouw e-mailadres bij HartveiligWonen is dus nog steeds je gebruikersnaam. De inloggegevens die je gebruikt bij HartslagNu komen daarmee te vervallen en worden na de samenvoeging verwijderd worden.

Ik ben burgerhulpverlener bij HartslagNu

Is het mogelijk om op meerdere adressen gealarmeerd te worden?

Ja, je kunt twee adressen invullen waar je op gealarmeerd wilt worden. Wil je gealarmeerd worden op meerdere adressen? Of op basis van je GPS-locatie? Download dan de app in de Apple App Store of Google Playstore. Met deze app word je als aanvulling op de SMS gealarmeerd door middel van je je GPS-locatie. Als er een reanimatiemelding in jouw directe omgeving is, krijg je op basis van je GPS-locatie de reanimatiemelding.

Mijn wachtwoord resetlink is verlopen

Vervelend dat de activatielink verlopen is. We adviseren om je cache te legen, je leest hier hoe je dat doet. Vervolgens kun je een nieuwe link aanvragen via de volgende pagina: wachtwoord vergeten. Je krijgt dan een e-mail in je mailbox. Klik daar op de link en maak direct een nieuw wachtwoord aan.

Kan ik een testmelding uitvoeren?

Als je inlogt op Mijn HartslagNu en dan het volgende doet, kun je een testmelding doen:

  • log in op Mijn HartslagNu 
  • ga naar app (op links in het menu)
  • ga naar push notificatie instellingen (onder app)
  • klik bij gekoppelde apparaten (rechts) op het gekoppelde apparaat
  • klik op test push notification (groene button)
  • Je ontvangt een testbericht!

Zorg ervoor dat het geluid van je telefoon aanstaat, wij kunnen namelijk niet de telefooninstellingen overrulen van je apparaat.

Hoe stel ik de app goed in?

- Vul je profiel volledig in
- Zet de GPS-functie van je telefoon aan
- Laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen
- Even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Mijn AED is niet goed doorgekomen in het systeem, hoe kan ik deze aanmelden?

Goed om te horen dat je de AED beschikbaar wilt stellen voor de burgerhulpverleners. Om de AED aan te melden vragen we je een account aan te maken bij HartslagNu.

Account aanmaken

Als je geen scholingsgegevens in dit account invult, word je niet opgeroepen voor reanimatiemeldingen. Je krijgt dan enkel de rol als AED-beheerder. Dit houdt in dat je een SMS ontvangt wanneer de AED is meegenomen in de alarmering van HartslagNu met de vraag of je de AED wilt controleren.

Als je een account hebt aangemaakt, dan kun je inloggen en vervolgens rechtstreeks de AED aanmelden.

AED Aanmelden

Kan ik meerdere tijdsvakken invullen voor één adres?

Je kunt bij het nieuwe HartslagNu systeem per adres één tijdsvak invullen. We adviseren je om de beschikbaarheid zoveel mogelijk aan te zetten, zodat je geen meldingen in je buurt mist. We hebben er uiteraard begrip voor als je niet in de gelegenheid bent om ter plaatse te gaan.

Ik wil op meerdere telefoonnummers bereikbaar zijn

In je profiel kun je bij je huidige telefoonnummer extra telefoonnummers toevoegen. Dit kan je doen bij ‘Mijn profiel’ in de app op Mijn HartslagNu. We adviseren je om enkel 06-nummers in te vullen, omdat de standaard alarmering via de SMS gaat.

Wat is het nieuwe telefoonnummer van de alarmering?

De reanimatiemeldingen via de SMS worden altijd gestuurd vanaf het telefoonnummer: 0642500512. Het is slim om dit telefoonnummer op te slaan met een afwijkend signaal. Zo mis je nooit een reanimatiemelding. Je kunt dit doen door het telefoonnummer als contactpersoon op te slaan en binnen de instellingen van dit contactpersoon een andere ringtone te kiezen.

Moet ik mij opnieuw aanmelden?

Nee. Je hebt een e-mail ontvangen met een link om je account te activeren. Zorg voor het volgende:

- je nieuwe HartslagNu-account activeren
- een nieuw wachtwoord aanmaken
- een nieuwe app downloaden (als je via de app gealarmeerd wilt worden)
- houd de oude app nog even op je telefoon, totdat je bericht van ons hebt gehad dat je deze app kunt verwijderen

SMS-oproepen om te reanimeren ontvang je dan voortaan vanaf een ander nummer: 06-42500512

Heb je de e-mail niet ontvangen? Mogelijk vind je de mail in je spam-inbox.

Hoe weet ik welke AED’s in mijn buurt zijn?

Je kunt in de nieuwe HartslagNu app naar ‘AED’s in de buurt’. Hier zie je de AED’s van je huidige omgeving, je thuisadres en werkadres. Als je op een AED klikt, zie je de omschrijving van de AED. Voor AED’s binnen een straal (hemelsbreed) van 500 meter vanaf de melding word je opgeroepen. Het is dus slim om je alvast voor te bereiden op waar de AED’s bij jou in de omgeving hangen!

Ik ben burgerhulpverlener bij HartveiligWonen

Ik sta ingeschreven bij HartveiligWonen. Wat moet ik nu doen?

Omdat het systeem van HartveiligWonen gebruikt wordt voor de alarmering, staan jouw gegevens al goed in het systeem. Ben je app-gebruiker? Download dan de nieuwe app:

Apple App Store
Google Play Store

Ontvang ik de meldingen straks vanaf een ander telefoonnummer als ik per sms gealarmeerd wordt?

Je wordt straks vanuit het nieuwe systeem als burgerhulpverleners allemaal gealarmeerd vanaf het telefoonnummer van HartveiligWonen, de alarmeringsberichten worden verzonden vanaf nummer 06-42500512. Veel mobiele telefoons hebben de optie om elk contact een eigen ringtone te geven. Zo kun je voor alarmeringsberichten een luidere ringtone kiezen, zodat je een oproep nooit meer mist.

Kan ik straks met dezelfde inloggegevens inloggen?

Als je momenteel bij HartveiligWonen ingeschreven staat, kun je straks met dezelfde inloggegevens inloggen. Wel maak je gebruik van een nieuw dashboard: Mijn HartslagNu. Maak je gebruik van de app? Download dan een nieuwe app:

Apple App Store
Google Play Store

Welke actie moet ik als vrijwilliger van HartveiligWonen ondernemen?

Als je vrijwilliger bent bij HartveiligWonen zijn jouw gegevens al bekend in de juiste database. Ook is het dashboard dat je gewend bent, gelijk op een andere kleur en andere naam na. Je kunt vanaf nu inloggen via de volgende link: https://mijnhartslagnu.nl. Om in te loggen, gebruik je de bekende inloggegevens van HartveiligWonen. Verder verandert er voor jou niets. Je blijft standaard gealarmeerd worden via de SMS, via hetzelfde telefoonnummer: 06-42500512.

Voor app-gebruikers is er een nieuwe app, genaamd HartslagNu Nieuw:

Apple App Store
Google Play Store

Ik heb een geregistreerde AED, moet ik mijn AED opnieuw aanmelden?

Nee, dat is niet nodig. Jouw gegevens waren al bekend bij het alarmeringssysteem. Het dashboard dat je gewend bent, heeft een andere kleur en naam gekregen. Je kunt vanaf nu inloggen via de volgende link: https://mijnhartslagnu.nl. Om in te loggen, gebruik je de bekende inloggegevens van HartveiligWonen.

Verder verandert er voor jou niets, omdat je al in de database van het systeem bekend bent. De SMSjes naar aanleiding van een AED-inzet ontvang je nog steeds vanaf hetzelfde telefoonnummer: 06-42500512.

Heb je een onderhoudscontract op je AED en/of buitenkast bij HartveiligWonen, dan blijft dit contract natuurlijk bestaan en kun je na een inzet nog steeds contact opnemen met de afdeling support. Dit is de afdeling support van Stan.

Hoe stel ik de app goed in?

- Vul je profiel volledig in
- Zet de GPS-functie van je telefoon aan
- Laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen
- Even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Hoe werkt de alarmering via HartslagNu?

Je ontvangt standaard de melding via de SMS vanaf het telefoonnummer: 0642500512. Als aanvulling kun je gealarmeerd worden via de HartslagNu app op basis van je GPS-locatie. Krijg je een reanimatiemelding? Reageer dan altijd op de oproep door deze te accepteren of af te wijzen. Zo kunnen we bij voldoende burgerhulpverleners de overige vrijwilligers een annuleringsbericht sturen.  Als je gealarmeerd wordt via de SMS, dan maakt het niet uit wat je reageert. Elk teken wordt gezien als acceptatie van de melding (bij afwijzing hoef je dus niet te reageren). Daarna kun je direct ter plaatse gaan om hulp te verlenen. Na de melding ontvang je altijd een vragenlijst ter evaluatie. We willen namelijk zoveel mogelijk informatie ontvangen over de melding, zodat we continu ons systeem kunnen verbeteren. Ook vinden we het belangrijk dat je eventueel met iemand kunt napraten als je de reanimatie als heftig hebt ervaren.

Alarmeert de melding door niet-storen heen?

We kunnen helaas jouw persoonlijke telefooninstellingen, zoals volume, niet overrulen. Daarom vragen we je om het telefoonnummer, waar de meldingen vanaf gestuurd worden, op te slaan met een afwijkende ringtone: 06-42500512. Voor de nieuwe HartslagNu app adviseren we ook om het geluid aan te zetten, zodat de melding goed door komt. Bij sommige Android toestellen kun je in de instellingen van de telefoon bij ‘applicatiebeheer’ de app prioriteit geven. 

Over de samenvoeging

Waarom gaan we naar één alarmeringssysteem voor reanimatie en AED-hulpverlening?

Omdat het de hulpverlening ten goede komt en de inzetmogelijkheden van burgerhulpverleners vergroot. Door de samenwerking tussen de twee belangrijkste burgerhulpverleningsplatformen in Nederland is het mogelijk om reanimatie- en AED-burgerhulpverlening centraal te borgen, uniform te organiseren en duurzaam te verankeren in de Nederlandse samenleving. Hierdoor kunnen de overlevingskansen van alle slachtoffers van een circulatiestilstand in heel Nederland worden geoptimaliseerd.

Waarom wordt de naam na de samenvoeging HartslagNu?

HartslagNu is de grootste van de twee organisaties die de burgerhulpverlening faciliteren. Ze werkt in 17 van de 25 ambulanceregio’s en is daarmee landelijk de bekendste naam. HartveiligWonen werkt in de overige acht. Er is overigens voor gekozen om straks de techniek van HartveiligWonen in het hele land te gaan gebruiken, omdat die momenteel het meest geavanceerd is.

Ontvang ik de meldingen straks vanaf een ander telefoonnummer als ik per sms gealarmeerd wordt?

Je wordt straks vanuit het nieuwe systeem als burgerhulpverleners allemaal gealarmeerd vanaf het telefoonnummer van HartveiligWonen, de alarmeringsberichten worden verzonden vanaf nummer 06-42500512. Veel mobiele telefoons hebben de optie om elk contact een eigen ringtone te geven. Zo kun je voor alarmeringsberichten een luidere ringtone kiezen, zodat je een oproep nooit meer mist.

Verandert er straks iets in de alarmering?

Nee! Je wordt bij dezelfde situaties gealarmeerd zoals je gewend bent. Dit gebeurt volgens de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatieraad.

Ik heb geen smartphone. Kan ik nog gealarmeerd worden via sms?

Ja hoor. In je dashboard kun je aangeven hoe je gealarmeerd wilt worden: via sms, app of per telefoon (je wordt gebeld) + sms. Deze laatste alarmeringsmogelijkheid is een nieuwe toevoeging.

Welke app moet ik downloaden?

De app die je moet downloaden heet HartslagNu (Nieuw). Je kunt hem hier downloaden:

Apple App Store
Google Playstore

Waarom wordt de techniek van HartveiligWonen gebruikt?

HartslagNu en HartveiligWonen hebben beide alarmeringssystemen uitgebreid bekeken. De sterke punten van beide systemen worden samengevoegd. Voor de techniek is het systeem van HartveiligWonen het meest geavanceerd. Straks verloopt de alarmering in heel Nederland op deze manier. De naam HartveiligWonen verdwijnt hiermee wel. HartveiligWonen gaat verder onder de naam Stan.

Wanneer is de samenvoeging gereed?

We hebben als doel om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen klaar te hebben. Je wordt via digitale nieuwsbrieven op de hoogte gehouden.

Ik heb contractuele afspraken met HartslagNu en HartveiligWonen. Welke actie moet ik ondernemen?

Gemeenten, veiligheidsregio’s en lokale AED-stichtingen houden voorlopig de contractuele verplichtingen met de huidige aanbieders; HartveiligWonen en HartslagNu. Onze partners worden over de voortgang van de samenvoeging op de hoogte gehouden en wat deze samenvoeging betekent. Ons doel is om halverwege 2018 de samenvoeging van de twee systemen te hebben afgerond en onder één systeem verder te gaan.

Hoe worden alle betrokkenen op de hoogte gehouden van alle veranderingen?

Alle burgerhulpverleners, AED-beheerders en andere betrokkenen worden de komende maanden actief geïnformeerd. In eerste instantie gebeurd dit vanuit de eigen organisaties (HartslagNu en HartveiligWonen). Vervolgens komt er een moment dat er vanuit de nieuwe stichting wordt gecommuniceerd. De communicatiekanalen die nu door de betrokken organisaties worden gebruikt, worden de komende tijd ook ingezet. Hierbij krijgen wij steun van onze partners Rode Kruis en de Hartstichting.